ABNORMAL RESULTS - lengyel képzőművész Maess Małgorzata Anand kiállítása

Kiállítás

2015. szeptember 16. (szerda), 19.00 — október 15. (csütörtök)

1061 Budapest, Andrássy út. 32

ABNORMAL RESULTS

Lengyel képzőművész Maess Małgorzata Anand kiállítása

Kiállítás megnyító szeptember 16-án 19.00 órakor

Megnyítja Zsikla Mónika művészettörténész

2007 MFA Industrial Design and Visual Communication at Academy of Fine Arts, Warsaw, PL
2006 BFA Industrial Design and Visual Communication at Academy of Fine Arts Warsaw, PL
2005 Scholarship at ESAD, faculty of Graphic Design, Porto, PT
2001 J.Elsner High School of Music, department of Music Theory, Warsaw, PL
SOLO SHOWS
2015 The (im)mortals, Polish Institute in Budapest, HU (upcoming)
2015 Neoplastic Disease, Oslo Prosjectroom, Oslo, NO
2014 Abnormal Results, Leipzig International Art Programme, Leipzig, DE
2014 Once upon a time..the life, Starak Foundation, Warsaw, PL
2011 Excessive, Program Gallery, Warsaw, PL
2009 Excessive: esthetique de la rupture, Able Gallery, Berlin, DE
2008 Inverted, Residencia Corazón, La Plata, Buenos Aires, AR
2006 Transit Zones,Waiting Areas, Plumba Contemporary Art, Porto, PT
2005 Maess, ESAD Matosinhos, Porto, PT
2005 Portografia, Poetria, Porto, PT
GROUP SHOWS
2014 The Intuitionists, Drawing Center, New York, US
2014 The day is too short, BWA Kielce, Kielce, PL
2014 The day is too short, BWA Sokół, Nowy Sącz, PL
2014 Asteroid, Leipzig International Art Programme, Leipzig, DE
2014 The day is too short, City Gallery Arsenal, Poznan, PL
2013 The day is too short, Galeria BWA, Jelenia Góra, PL
2013 The day is too short, Wroclaw Contemporary Museum, Wroclaw, PL
2013 Avaries, Wroclaw Contemporary Museum, Wroclaw, PL
2012 FID Est Ouest, Twilightzone Gallery, Tournai, BE
2012 Cało Palenia, Krasinski Art Space,Warsaw, PL
2012 Recapitulation, Krasinski Art Space ,Warsaw, PL
2011 Zwykłe drobiazgi, Program Gallery, Warsaw, PL
2010 Fukt in Warsaw, curated by M.Dobkowska, Center of Contemporary Art, Warsaw, PL
2010 The Mazurka: of Poland or of the world organized by Chopin Museum, Parco della Musica,
Rome, IT
2010 Mazurka: of Poland or of the world, organized by Chopin Museum,
The Sejm of the Republic of Poland, Warsaw, PL
2001 Postworkshop exhibition, Synagogue in Toledo, ES
ART FAIRS
2012 Volta Show, Basel, CH
2011 Berlin Preview Emerging Art Fair, Berlin, DE
GRANTS/AWARDS/Residencies
2015 Oslo Prosjektrom Residency, Oslo, Norway
2014 Adam Mickiewicz Institute grant (for an exhibition at the Drawing Center NY)
2014 Leipzig International Art Programme Residency, DE
2013 Strabag International Art Award, shortlisted, Vienna, AT
2012 Foire Internationale du Dessin, Paris, FR (Grand prix nominée)
2008 Residency at Residencia Corazón, La Plata, Buenos Aires, AR
2005 Scholarship at ESAD, faculty of Graphic Design, Porto, PT
PRESS
How to draw a sound? Vice Warsaw, 2014
Maess’ travel sketchbook, Anna Zawadzka, Obieg.pl, 2014
Interview, Karolina Felberg, Natemat.pl, 2014
Interview, Małgorzata Rybarczyk, Why Art.pl, 2014
There’s no art without artists, Anna Stec, Obieg.pl, 2013
Galleries’ participation in international art fairs promotes
Polish artists on a global market , Kama Zboralska, 29.11.2012, Rzeczpospolita, 297/F ,Warsaw
Compass of Young Polish Art (ranking) 20th position, Rzeczpospolita, 2012
You can have it all in Basel, Art Regards, Heidi Kiener, 2012
Fascinating discoveries fuel VOLTA8 day one, Volta Show Press Release,Brian Fee, 2012
Polish galleries at Basel Art Fairs, Culture.pl, 2012
Maess United Networks, Fabio Sebastianelli, File Magazine, 2012
Maess, Arte, Antropología Visual y Comisariado, Ana Palacio - Sanchez, 2011
Meestal zie ik het gewoon de tekeningen van Maess, Mister Motley, Marianne Plug, 2011
Inverted by Maess, Emilio Gomariz, Triangulation Blog, 2011
Rencontres asimetriques; Maess et Marie Anne Franqueville
Blog du Dessin, Serghei Lirvin Manoliu, 2010
Dessin: Maess: Alexandra De Lapierre, J’ai flâné pour vous, 2010
On Contemporary Drawing, Michał Fopp, Rzeczpospolita Online, 2010
Drawings of Maess, Michał Fopp, Foppreview, 2010
PUBLICATIONS:
The Intuitionists Drawing Papers 116, The Drawing Center, New york 2014
ISBN 0780942324877, p.46 i 104, ed. Margaret Sundell
THE DAY IS NOT ENOUGH, Catalogue, Ośrodek Kultury
i Sztuki ; Wrocław ; 2013, ed. Magdalena Ujma, ISBN 978836229065
Volta 8 Basel Catalogue , Hauser und Schwarz, 2012
Kuba Przybyłowski, Interiew with artist, Lampa i Iskra Boza,
Poland, Lampa Magazine 05, 2011 p 73-73, ISSN 1732-4661
PREVIEW BERLIN 2011, (Published by Kristian Jarmuschek,
Rüdiger Lange, Ralf Schmitt) Seltmann GmbH Druckereibetrieb, Lüdenscheid, 2011
ISBN: 978-3-942831-20-8
FUKT Magazine for Contemporary Drawing 8/9:
Björn Hegardt, Revolver Publishing, Berlin, 2010, ISBN-10: 3868950885

Platán Galéria, Andrássy út 32.

 

Maess Malgorzata Anand fiatal lengyel képzőművész első hazai bemutatkozó kiállításának művei nem csak első, hanem második pillantásra is kozmikus látképek gyűjteményének tűnik a láthatatlan birodalmából. És ezt a percepciót a kiállítás címe Abnormal Result némileg baljós előérzettel fűszerezi meg…de kezdetben persze fogalmunk sem lehet arról, hogy adott esetben mire is vonatkozhatnak a „nem normális” és a „végeredmény” jelöletek?

A művek megközelítésekor befogadóként izgalmas kalandba részesülhetünk, ha a felületek letapogatásakor a művész makro léptékből a mikro felé tartó alkotói módszerét adoptáljuk. Maess kutatásainak makro dimenzióját a világhálón zajló rákkutatási diskurzus írott és vizuális adatbázia adja, melyet hosszú évek óta elmélyülten kutat és művei készítésekor felhasznál. A rákkutatás újabb és újabb kutatási eredményeket prezentáló fórumainak virtuális térében magtalált kóros elváltozásokról készült hisztopatológikus felvételek makro, mikro és nano elemzéseit a művész elsőként begyűjti, majd a számára vizuálisan vagy mentálisan legfontosabb kórszövettani felvételeket számítógépes programok segítségével rajzai kiindulási alapjává, rajztérképeivé változtatja.    

Ha nézőként a makro lépték felől közelítünk, akkor a Lengyel Intézet nagyméretű kirakatüvegén betekintve a távolból elsőként a művek gesztus jellege, és a vörös felületek mérhetetlen vibrációja ejti szemünket rabul. A kiállítótérbe lépve ez a vibrálás tovább fokozódik, de a művek közelségében a rajzolt felületek precízen vezetett vonalrendszere közelről láttatja, hogy gesztusról, vagy gesztusszerű mozdulatokról szó sincs. Sőt, épp ellenkezőleg, a különböző technikákkal megmunkált finom vonalhálózatok tudatosan épített komplexumok, amelyek nézése közben eszmélhetünk rá, hogy már tudattalanul is léptéket váltottunk. Csakúgy, mint a művész, aki a világhálóról gyűjtött felvételeket elsőként saját mikrovilágának részeként manipulálja, egyszer a sík rajzolatoknak 3 dimenziós tereket ad, perspektívát, máskor meghagyja azokat sík felületekként, néha pedig a remény szavaival egészíti ki, vagy fiktív gyógyító szövethalmazokkal látja el a kóros szövetképeket.

Ezen rejtett kozmikus világ képeit (jó esetben) szinte sohasem láthatjuk, de a művek nézésekor mégis ismerős konnotátumok sokasága zúdul ránk: ismerős a vér vörös színe, a horizont nélküli terekben örvénylő lüktetés, amelyet valami belső dinamika tart össze, az egyszerre szabályos és szabálytalan rajzolat, a fröccsenés és csapódás fodrozata, s ez mind-mind a humán test megváltozott érzeteinek asszociációját keltheti. És nem járunk messze az igazságtól, mert a rajzok között valóban van olyan, amely transzformáció nélkül, változatlanul adja vissza egy áttétes kórszövettan képét…és ezzel együtt a test drámáját.

De hogy a drámában a remény létjogosultságára is figyeljünk, mélyüljünk el a szemközti fő fal jobb szélső képében, amely az évek óta rajzolódó tematika legutolsó, s egyben legszínesebb darabja! A kórkép rajzolatába ékelődött színek, pedig az elváltozott sejtképek kezelésekor a vérbe juttatott kemikáliákat jelölik, mert az eredmény lehet „abnormális”, de a „vég” az utolsó pillanatig maradhat reményteli…

Menjünk hát közel, vagy nézzünk csak a távolból, mindenkit arra bátorítanék, hogy ha a kiállított munkákkal kapcsolatban kérdése lenne, kérdezzen egyenesen a művésztől, aki nagy örömünkre a megnyitón jelen van!

Köszönöm a figyelmet!

Zsikla Mónika

 

Beauty of decay

 Polish Warsaw-based artist Maess Anand presents her newest series of drawings

„Abnormal results” in Platan Gallery in Budapest. We asked Maess to share her views on applied techniques, inspirations and experiences behind these works.

 

Patrycja Rup: Exhibition in Platan Gallery includes numerous drawings, some of them were already presented at “The Drawers” group exhibition in Warsaw, when did you start creating this series? What was the main goal of this project?

Maess Anand: Since 2012, I have been fascinated by the complexity of the technology implemented for data visualizations,  which inspired me to create drawings derived from data sets called "United Networks". The subject of cancer evolved slowly from these works. However, it was personal events, that triggered my reflection on the disease and re-invoked a curiosity in biology. I felt that the vast scientific data available from graphs and technical drawings, did little to express the fears of pain, disease and death.  In 2013, “Abnormal Results” emerged. Studying the research that has been made in attempts to cure cancer and developments in this field, I have become captivated by the interwoven processes of both normal and pathological growth and the perplexity of the unknown mechanisms behind them. The intention of this project is to capture all these thoughts, which are overwhelming from the informative point of view itself, and dwell into the emotional burden in a context of vulnerability of a human being. 

“Abnormal results” is based on the wide medical research, what sources you used in the project?

In all, three sources of data are combined to create the works. The least transformed source are pictures from histopathology reports with varied views of normal and cancer cells. The second type are spiderweb like clusters generated in data visualization software illustrating, for example, incidence of cancer or cancer related conversations on Twitter. Separately, simple two dimensional graphs, such cancer survival rates, are fed into 3D software as used in architectural visualizations , to which I then add my own dimensional parameter to render shapes and forms. The dimensional parameter that I manipulate is a metaphor for the “unknown” control mechanism within the realm of “known” factors behind the cancerous processes.

In your works you use different strategies and technics, from marker sketches to watercolour,  why do you find creating a drawing after generating high-tech digital picture important?

"Abnormal results" is about mortality, fragility, beauty of decay. To have only rendered an image digitally,  would have left the work with an impression of detachment and impersonality. It was essential to further engage with the works by drawing in order to retain the fragility of a human hand touch and with all imperfections.

“Abnormal results” attracts attention with its vivid red colors, what does it mean to you?

Red as a colour is hard to ignore. It is used for warning sign (red flag), a symbol of passion, and as well massacre and hemorrhage. For this reason, I use red to make topographical marks for the viewer to “navigate” across my works.

Lately you started widening the range of technics and applying other colors like purple and blue, how do you see the evolution of the presented works from the typographic „J’ai Tres Envie De Toi” to the latest drawings?

In my earlier works, "Excessive" , made in 2009, I used acronym JTEDT as a sort of wax seal that symbolized carnal desire. In "Abnormal Results", there are remnants of JTEDT, however the typography exists but as passion transformed into the Schopenhauerian "Will-to-live" , desire to survive, despite the circumstances. In the words of Kandinsky; "Color is the keyboard, the eyes are the harmonies, the soul is the piano with many strings. The artist is the hand that plays, touching one key or another, to cause vibrations in the soul." In my recent works I expand repertoire of colours which are consistent with my subjective reports of synesthetes. Synesthesia can manifest in many forms, in my case I see the words letters and sounds in a certain colour.

In your works (and in interviews) you refer often to Polish artist Alina Szapocznikow, how her sculptures influenced your works?

The works of Szapocznikow did not influence me in the process of creating the "Abnormal Results" cycle. Szapocznikow's sculptures and my works are the very dissimilar take on the same topic. Alina Szapocznikow focused her attention on what was visible on the surface of a body, her body, racked with disease. What I draw is cancer seen from a cellular level, using wide complex data sets and networks. My works are  very much influenced by latest technological breakthroughs. As a person living in XXI century I have a plethora of resources at my fingertips; reading all sorts of discussion boards, medical publications, blogs of patients, clinical trials promises, studying survival rate calculators, and hence a very different approach. Such images were not available to Szapocznikow nearly 50 years ago. Her works are very important to me because it provides a reflection on how our contemporaneity shapes the way an artist conceives and executes ideas and how an artist' life and work in an intertwined Zeitgeist.

Videók