Egyéb

Joanna Rajkowska és Magda Pustola 'Jacques Ranciere, avagy ne szeress bele a hatalomba' Magda Pustola előadása IMPEX Galéria

2007. november 14. (szerda), 20.00

Impex Galéria

Joanna Rajkowska és Magda Pustola

'Jacques Ranciere, avagy ne szeress bele a hatalomba'
Magda Pustola előadása

2007. november 14. 19h

(az előadás nyelve angol)

Szervező: IMPEX Galéria

Helyszín: IMPEX Galéria
1084 Budapest, Futó utca 48 (West Balkán, 1 emelet)

Előadásában Magda Pustola Jacques Ranciere 'The Politics of Aesthetics' című könyvét mutatja be, beszél a könyv általános művészeti és politikai jelentőségéről illetve fogadtatásáról a lengyel kulturális szcénában. Ranciere művében újragondolja művészet és politika viszonyát, kibontja az 'esztétikát' mai, modernizmustól örökölt szűk kereteiből, hogy feltárja jelentőségét a szubjektiváció kortárs tapasztalatában.

Jacques Ranciere-t korunk legfontosabb filozófusai közé sorolják, befolyása Ernesto Laclauéhoz, Jean-Luc Nancy-éhoz vagy Alan Badiou-éhoz mérhető. A Paris VIII egyetem nyugalmazott professzora, ahol 1969-tól 2000-ig tanított filozófiát. Művei emancipációs politikával, esztétikával, illetve politika és esztétika viszonyával foglalkoznak.

Magda Pustola (Lengyelország) a Goldsmith College (London) vizuális kultúra szakán szerzett diplomát, jelenleg Phd-kandidátus a Varsói Egyetem szociológia szakán. A 'Politikai kritika' (Krytyka Polityczna) című folyóirat, a gdanski Wyspa Művészeti Intézet, az Obieg magazin és a Ha!art Corporation munkatársa.

Joanna Rajkowska a Visegrádi Alap residency programjának támogatásával dolgozik Budapesten az IMPEX vendégeként.

Joanna Rajkowska művészete
Joanna Rajkowska köztéren dolgozik. A projektjei általában olyan helyeken zajlanak, amelyek egykori traumák helyszínei, illetve társadalmi vagy etnikai ellentétekkel terheltek. Nem törekszik konszenzus elérésére vagy konfliktusok megoldására. Munkáit platformnak tekinti, ahol ezek a feszültségek manifesztálódhatnak.

A projektjei együttműködéseken keresztül születnek. Az eseményekben, melyeket létrehoz a kulcs szerepeket a fikció és az üdülés kapják, a valóság idézőjelbe kerül a létező kontextusba belehelyezett kis intervenciók által, miközben legtöbbször csak kis részletek cserélődnek le, jelennek meg, vagy kapnak új nevet. Rákényszeríti a nézőket arra, hogy új érzelmi kapcsolatot alakítsanak ki azáltal, hogy újra elhelyezik magukat a megváltozott környezetben.

A beavatkozások megváltoztatják a viszonyunkat a hellyel, és az emberek közti kapcsolatokat – tudatosítják bennük a különbségeket/ hasonlóságokat, érzelmeket generálnak, néha konfliktusokat provokálnak ki. A kommunikáció, információcsere nem elsődleges célja munkáinak.

Rajkowska olyan mentális állapotot akar kiváltani az emberekben, amelyben nem kell mást tenniük, mint hogy együtt alszanak, vagy lélegeznek. Nem akarja az embereket közelebb hozni, csak kapcsolatokat alakítani ki közöttük, hogy találkozzanak és fogadják el azt az egyszerű tényt, hogy egymás mellett, ugyanabban a térben létezünk.

"Varsóban, az Aleje Jerozolimskie [Jeruzsálemi sugárút] és a Nowy Świat [Új Világ utca] találkozásánál a Lengyel Kommunista Párt központi bizottságának egykori főhadiszállása, a Lengyel Távirati Iroda és a Varsói Tőzsde épületeinek közelében áll egy pálmafa (Üdvözlet Jeruzsálemből, 2002). A látszólag ártatlan tárgy heves vitákat váltott ki, és évekig megosztotta a varsói közvéleményt, feltárva ezzel a Jeruzsálem sugárút elnevezésének emocionálisan, politikailag, történelmileg és szimbolikus értelemben is terhelt létét, mely semlegesnek a legkevésbé sem tekinthető. Annak ellenére, hogy mára a fa végeredményben a városkép természetes részévé vált, mely a varsóiak és a turisták szimpátiáját egyaránt elnyerte, még mindig egy feszültséggel, ellentétekkel teli és jóérzésekben hiányt szenvedő területre mutat rá."
Magda Pustola