SELF IMMOLATION

Kiállítás

SELF IMMOLATION- Magyarics Tibor szobrászművész kiállítása | Magyarics Tibor kurátor | Bársony István megnyitó |2015. március 17. 19:00 a kiállítás bezárása | 2015. április 9. cím | LATARKA Galéria, Andrássy út 32.

2015. március 17. (kedd), 19.00 — április 9. (csütörtök)

1061 Budapest, Andrássy út. 32

Ha meg kellene határozni pár szóban mi az ami foglalkoztat, amire a munkám építem, akkor az az alkotás és teremtés közti metszéspont lenne. A művészet rengeteg lehetőséget kínál ennek a témakörnek a körbejárására. Én a szobrászaton keresztül próbálom bemutatni hogy mit gondolok erről. Az iszlám szerint a figurális művészet Istennel való hiú vetélkedés, hiszen csak ő képes a teremtésre. Én nem állítom az ellenkezőjét, nem bizonyítani akarok, csupán a két cselekvés között lévő finom átmenetnek megmutatására helyezem a hangsúlyt. A fő felvetésem, hogy mitől válik egy tárgy műtárggyá, egy szobor "élővé"? Kiindulási alapként vizsgáltam több teremtés történetet: Ádám, Pygmalion, és Pinocchio történetét is. A szobrok az örökkévalóság számára készülnek, de mégis tönkre mennek, elpusztulnak csak sokkal lassabban, mint az ember. Én a pusztulásban, az elmúlásban látom a létezésüket. Ezt a folyamatot felgyorsítva, manipulálva mutatom be.  Aktuális eseményekből kiindulva újraértelmezem, és összekapcsolom a már említett alkotás­teremtés problémakörével.

Az egyik ilyen esemény az önégetés, mely egyre gyakoribb és még ma is éppen olyan aktuális, mint ötven évvel ezelőtt. Az ember és szoborégetés az elmúlás egyik legerősebb szimbóluma, nemcsak európai és ázsiai kultúrában, világszerte találunk rá példákat.

A Self­Immolation című munkámban egy meditációs pózban ülő figurát égetek el. Utalva a híressé vált vietnámi szerzetes, Thích Quảng Đức 1963­as akciójára. A Self-Immolation II. –III. némileg absztraktabb formáját mutatja az elenyészésnek. Buddha szobrok olvadnak el, veszítik el formájukat. A szemünk előtt zajlódó történés, mind a három esetben valós idejű mozgásban van. Nem metamorfózisról van szó, nem átváltozik, hanem megszűnik létezni. A videó az esemény anyagtalan közvetítőjeként az elmúlás konkrét fázisát örökíti meg, az eltűnést téve hallhatatlanná.

Ezekhez a munkákhoz, a megvilágosodás vagy a tálibok által felrobbantott szobrok adták az inspirációt, de ezen túllépve sokkal inkább a pusztulás esztétikájára helyeztem a hangsúlyt.